Turizmus mindenkinek - „Suhopolje-Noskovačka Dubrava és a Zselici Csillagpark természeti és kulturális értékeinek közös turisztikai fejlesztése”

Geocaching

A geocaching korosztálytól független szabadidős tevékenység, melynek lényege, hogy nevezetes vagy érdekes helyszínen előzetesen elrejtett geoládákat felfedezzük. 

A ládák akár a városokban is meglapulhatnak, de jellemzően valahol a természetben, erdőkben, ligetekben rejtőznek.
A Magyarországon már hagyománynak mondható kincskereső játék lassan két évtizedes múltra tekint vissza. Hazai képviselője a Magyar Geocaching Közhasznú Egyesület (MGKE). Az egyesület hivatalos honlapján értesülni lehet a különböző helyszínen lévő ládák hollétéről, és azoknak rövid leírásáról. 

A ládákat a megadott földrajzi koordinátákon kell megkeresni, amihez GPS-képes eszközöket, mobiltelefonokat, vagy akár hagyományos térképet is használhatunk.
Hogy hol található a ládika, rejtekhelye és az elrejtő kreativitása válogatja.
Kő vagy levelek alatt, fa odújában vagy fellógatva valaminek a tetejére.
A megtalált dobozokban rendszerint egy jelszót, az előző és jelenlegi megtalálók nevét gyűjtő naplót, íróeszközt és apróbb ajándékokat lehet találni, mint kulcstartó, matrica stb.
Fontos, hogy a ládában lévő eszközöket és ajándékokat csak akkor lehet elvinni, ha cserébe azonos értékű kerül vissza. A megtaláló a ládában talált jelszót feljegyezheti a geocaching.hu honlapon, amihez párosíthatja ott készült fotóit, tapasztalatait.

Geoládákat felfedezhettek a Zselici Csillagparknál, a Hotel Kardosfanál, az Erdők Háza Látogatóközpontnál és a Mesztegnyői Erdei Vasútnál is.

Futás az erdőben

A gyönyörű tájért és a friss levegőért nem kell messzire menni, elég, ha a közeli erdőt meglátogatjuk.

  • A szabadtéri terepfutás előtt fontos, hogy felmérd, mire vagy képes, milyen az állóképességed. Olyan talajt, területet válassz, ami a saját képességeidnek megfelelő. Kezdőként inkább sík, haladóként már a lejtősebb-dombosabb területeket is kipróbálhatod.
  • Futás előtt ne felejtsd el beszerezni a sporthoz elengedhetetlen kelléket, a futócipőt!
  • Ne felejtsd el, amilyen gyönyörű a természet, olyan szeszélyes. Így fordíts figyelmet arra is, hogy szükség szerint m elegen, de mindenképpen rétegesen öltözködj!
  • Bár akárhol összeszedhetünk kullancsokat, ez az erdőre különösen igaz. Futás előtt érdemes kullancsriasztó sprét használni, majd utána az egész testedet alaposan átnézni.
  • Az indulás előtti bemelegítés és a futás utáni lelazítás most is nélkülözhetetlen, hiszen a terepfutás alkalmával az izmaid még nagyobb terhelésnek vannak kitéve.
  • Fontos, hogy futóként is odafigyelj környezetedre, és futás közben is pásztázd a veled szembejövő turistajeleket, valamint odafigyelj a veled szembejövő gyalogosokra, futótársakra, felbukkanó állatokra! Ha erdőben futsz, mindig maradj a kijelölt turistautakon!
  • Legyen nálad mindig elég folyadék, hogy folyamatosan hidratálhasd a szervezeted!
  • Ügyelj a tájékozódásra: futás közben könnyű elvéteni egy kanyart, ezért ha ismeretlen terepen jársz, térképpel és navigációs alkalmazással is készülj!

A SEFAG Zrt. túraútvonalai a gyalogosok és a kerékpárosok mellett, a futóknak is jó választás lehet. A társaság továbbá évről-évre megszervezi a „Nyárköszöntő futóverseny a Zselici Csillagparkban” elnevezésű futóversenyt.

Az egész testet átmozgató Nordic Walking

A Nordic Walking tökéletes megtestesítője a szabadban végezhető mozgásformáknak.
Ez az intenzív gyaloglás – egyedül vagy csoportosan is végezhető – a test alsó- és felsőizmait is átmozgatja.
Növekvő népszerűségét jelzi, hogy egyre gyakrabban futunk össze erdei turistautakon a jellegzetes botokkal haladó kirándulókkal.
A sportág eredete Finnországba nyúlik vissza. Elsőként a sífutók kezdték el erőnléti edzésként űzni a hómentes hónapokban, de hamar széles körben népszerű lett.
Nem csak a lelki feltöltődés garantált, hanem a testi is, hiszen rendkívül összetett mozgásforma, ami test sok izomcsoportját megmozgatja. A botokat használva megnyúlnak a lépéseink, egyúttal megmarad a karok és a lábak ellentétes, dinamikát adó mozgása.
A legfontosabb előnyei:

  • tehermentesíti az ízületeket
  • növeli a stressztűrő képességet
  • javítja az állóképességet
  • erősíti az izmokat

A sporthoz szükség lesz egy speciális botra, amely leginkább a síbotra emlékeztet. Ez nem véletlen, hiszen ebben a mozgásformában visszaköszönnek a sífutás egyes lépés- és ugrótechnikái, amelyek további fitnesz elemekkel párosulnak.
Az edzés végezhető akár lakótelepen, utcán és terepen is, de itt sem hanyagolható el a megfelelő öltözet és a túra előtti felkészültség.
Ha viszont az erdőbe megyünk, akkor ne feledkezzünk meg az ilyenkor érvényes szabályokról: csak a turistautakat használjuk, vigyázzunk a természetre és ne hagyjunk szemetet magunk után.
Ha űzitek vagy kipróbálnátok ezt a sportot, ne felejtsetek el ellátogatni a Tókaji Parkerdőbe, mert ott Nordic Walking pályára is lelhettek.

Nyári napforduló

Amióta az emberiség figyeli a csillagokat és a Nap járását, azóta ismerjük a csillagászati év két sarokpontját, a nyári és a téli napfordulókat. Ilyenkor változik a napszakok hosszabbodásának a trendje: míg karácsony után egyre több időt tölthetünk világosban, június végétől rendre egy kicsivel később kel és korábban nyugszik le a Nap. De mi az oka, hogy évente más napra eshet a napforduló?

A magyarázat a naptári és a csillagászati év különbségében rejlik. A hétköznapi életben használt naptári év alapesetben pontosan 365 napig tart. A csillagászati év – vagyis az az idő, ami alatt a Föld egyszer megkerüli a Napot – ennél valamivel hosszabb, 365 nap és kb. 6 óra. A különbséget négyévente a szökőnapok korrigálják. Emiatt azonban a napforduló időpontja is változik. Szökőévek utáni években 6-6 órával későbbre tolódik, majd négy év elteltével 18 órával korábbra kerül. Így míg tavaly 21-én késő délután volt, idén, mivel 2020 szökőév, már 20-án éjfél előtt bekövetkezett a napforduló.

Szintén a naptárak az okai annak, hogy elvált egymástól a csillagászati jelenség és ünnepe. Az év legrövidebb éjszakája ősidők óta különleges, hiedelmekben gazdag nap volt. Természetesen a kereszténység is magába olvasztotta: Keresztelő Szent János születésére emlékeznek ekkor a hívek. A dátumot még a régi római naptár alapján tették június 24-ére, ami a maga idejében pontos volt. A későbbi naptárreformok következtében azonban elvált a csillagászati jelenség tényleges időpontjától. Így a napforduló rendre több nappal megelőzi a magyarul Szent János szláv nevéből Szent Iván-éjként, más európai nyelvekben pedig egyszerűen csak nyárközépként ismert ünnepet.

Faültetés

Nemrég bejárta a sajtót a hír, hogy országos településfásítási program indul: falvak és kisvárosok önkormányzatai több mint tízezer fát ültethetnek el országszerte.

A legtöbbet azonban mi magunk tehetjük azért, hogy igazán zölden? nézzen ki a lakókörnyezetünk. Nem mindegy azonban, mikor, milyen fákat és hogyan ültetünk el.

Nézzük a legfontosabb tudnivalókat

  • Mindenekelőtt olyan fafajt válasszunk, amely jól érzi magát a kiszemelt helyen. Fontos szempont, hogy milyen a talaj minősége, száraz-e vagy nedves, napos vagy árnyékos, vannak-e a közelben más fák, épületek.
  • Ne feledkezzünk meg a villanyvezetékekről sem, amelyek faültetéskor mindig nagyon távolinak tűnnek, pár év múlva viszont igencsak közeliek lehetnek.
  • A faültetés ideális időpontja tavasszal és ősszel van. Egész pontosan akkor, amikor a fák nedvkeringése még vagy már nem indult meg és a talaj sem fagyos, könnyen felásható. A munkát lombhullatás utánra, október végétől december elejéig, vagy március-áprilisra érdemes időzíteni.
  • A fának akkora gödröt kell ásni, hogy a gyökérzete kényelmesen beleférjen. Ez a földlabdás csemetékre is igaz: ne faragjuk kisebbre a gyökereket védő földlabdát. Sőt, a gödör legyen lehetőleg minden irányban legalább 10 centivel szélesebb, hogy a fa laza talajban könnyebben növekedésnek induljon.
  • A gödör aljára először laza földet szórjunk. Erre jön rá a fa úgy, hogy a gyökérnyak (vagyis a föld alatti és a föld feletti rész határa) a talajszint vonalában legyen. A földlabdás vagy konténeres fákról ne felejtsük el a védőcsomagolást eltávolítani. Ha látunk sérült gyökereket, azokat le kell vágni.
  • Az ültetőlyukat folyamatos öntözés mellett, több lépésben töltsük fel és amikor végeztünk, még egyszer alaposan be kell öntözni a fát.
  • A törzs körül érdemes egy kis mélyedést kialakítani, ami később megtartja az öntözővizet.
  • Rögzítsük a faegyedet néhány stabilan álló karóhoz, ügyelve arra, hogy a kéreg ne sérüljön.
  • Ha olyan helyre ültettük, ahol akár vadfajok, akár háziállatok károsíthatják, akkor érdemes kerítésdróttal körbevenni.